АНТИЕЙДЖ ДИЕТА

ТАЙНИТЕ НА ДЪЛГОЛЕТИЕТО – КАКВО ЗНАЕМ ЗА ТЯХ

Публикувано в сп.”Арена на красотата”, бр. 29, октомври 2009 г.

АНТИЕЙДЖ ДИЕТАТА – ЗА И ПРОТИВ

Новата мания в САЩ е анти- ейдж диетата. Накратко ето какво представряна тази диета: Гладуване не за да отслабнеш, а за да живееш по-дълго. Много американци считат, че ако храната им е само с 1000 калории дневно, това ще им гарантира желаното от тях дълголетие. Въпреки, че препоръката на Световната здравна организация е 2000 калории за жените и 2500 за мъжете дневно. Те ядат само риба, плодове, зеленчуци, минимално количество месо и не приемат никакъв индустриално преработен хранителен продукт.
ПОЛОЖИТЕЛНИТЕ страни на тази диетата:
– Намалява ефекта на т. нар. окислителен стрес.
Когато намалим енергийната стойност на погълнатата храна, организмът започва да произвежда по-малко свободни радикали, виновни за остаряването на клетките. Приемът на плодове и зеленчуци доставя големи количества антиоксиданти, а те са силни в борбата срещу свободните радикали.
– Предпазва от сърдечно- садови заболявания. Като изключим т.н. вредни мазнини, особено от тези в готовите за консумация храни, в колбасите и сладкарските изделия, ще се предпазим от затлъстяване, водещо до сериозни сърдечносъдови заболявания.
– Намалява риска от ракови заболявания. Според учените голямата употреба на тестени, мазни и преработени храни създават условия за размножаване на канцерогенните клетки посредством възпалителни процеси. Приемът на пестициди с храната увеличава тези процеси. Проведените експериментални изследвания на плъхове доказват, че диетата действа. Нужни са повече доказателства- между човека и опитните животни има несравнимо голяма разлика.
ЛОШИТЕ страни на диетата:
– Лишенията за организма са сериозни. Дори хиляда калории дневно да се осигуряват само с помощта на здравословни продукти, ако порциите са малки, те не доставят на организма необходимите му протеини, въглехидрати, полезни мазнини, витамини, минерали, микроелементи. – Рисково намаляване на мускулите- те се «топят». Когато енергията от храната е твърде малко, протеините се превръщат в гориво за организма и престават да изпълняват задачата, отредена им от природата – да поддържат в добро състояние мускулната маса.
– Мензисът спира. Драстичното отслабване и загубата на мастна тъкан причиняват сериозни нарушения в хормоналния фон. Менструалният цикъл става нередовен, даже спира. Добре е, че ако нормалното хранене се възстанови НАВРЕМЕ, всичко си идва отново на мястото.
– Диетата за съжаление е за цял живот. Край на шоколада, семейните вечери, празниците около трапезата. С други думи, край на удоволствието и радостта от общуването.

ТОВА Е АНТИ-ЕЙДЖ ДИЕТАТА. Е, АЗ БИХ ПОПИТАЛА ДАЛИ ЩЕ ХОДИМ С КАЛКУЛАТОР В ДЖОБА СИ, ЗА ДА ИЗЧИСЛЯВАМЕ ВСЯКА НАША ХАПКА И ГЛЪТКА? КАК ВИЖДАТЕ ЖИВОТА СИ ТАКЪВ? ХАРЕСВА ЛИ ВИ?
Считам, че докато учените не докажат категорично връзката между полугладната диета и дълголетието, по-добре е да не изпадаме в крайности.

А всъщност дойде ли времето на антиейдж стила на живот? Антиейджинг е медицинска дисциплина, насочена към превенцията на старостта- за удължаване на човешкия живот.Същевремнно тя ни показва, че за него трябва правилен, здравословен начин на живот, за да могат да се предотвратят заболявания, от които умираме най- често: инфаркт, инсулт, рак, затлъстяване, хипертония, диабет и т.н.

Да започнем с това, че искаме да живеем дълго, да бъдем със стройна фигура, по възможност много красиви. А здравето? По- ценно от него няма. Ако то е нарушено ще бъдем ли стройни или дълголетници? Как да постигнем дълъг, но и пълноценен живот до самия ни край? Кои или какви са тайните на дълголетието? Едва ли ще може да се отговори на този вечно задаван въпрос. Но да открехнем малко завесата. Важни ли са нашите гени- да, при около 30% има наследственост на дълголетието, останалото зависи от нас. С наднормено тегло ли са столетниците- не, почти няма такива, защото ограничаването на обема на храната забавя процесите на стареенето. Физическата активност- тя е от голямо значение. В съвременния свят повече седим и се возим, а по-малко се движим, ходим. Необходими са промени в начина ни наживот, в храненето ни. Да не забравяме нашата индивидуалност, спецификата на организма ни, въздействието на околната среда. Строгите ограничения са сериозен стрес, организмът реагира с намаляване на имунитета и всичките последици от това- редица сериозни заболявания.
Искам да напомня, че трябва да си създадем здравословни навици на храненето, те да станат наше ежедневие. Постоянните лишения и ограничения не са начин за здравословно хранене. А още от древноста се знае, че от храната зависи нашето здраве. Това означава, че забавянето на стареенето и здравето ни зависят в много голяма степен от самите нас. Ако се храним с правилните храни, ние не само ще задоволим нуждите на организма, но ще го предпазим от заболявания, които пречат на човека да стигне до дълголетие- разбира се в границите на генетичната продъжитеност на човешкия живот.

СЧИТА СЕ, ЧЕ ДВА ОСНОВНИ ФАКТОРА УСКОРЯВАТ СТАРЕЕНЕТО:
*Възпалителните процеси- те се контролират от хормононоподобни вещества наречени Ейкозаноиди. Те се произвеждат от мазнините, които приемаме- тлъсто месо, преработените масла, които използваме в най- вредния им вариант/ пържени, панирани/ и то в голямо количество. Това означава, че ние претоварваме клетките, което води до много от заболяванията, определящи продължителността на живота ни.
*Оксидативният процес, който се предизвиква от изобилието на оксидантите или т. н. кислородни свободни радикали. Те действат върху човешкия оргнизъм на клетъчно ниво/ могат да разкъсат клетъчната мембрана/ като повишават процесите на стареене на клетките. А с това са свързани почти всичките ни заболявания.
Възниква въпросът- как тогава оцеляваме? Отговорът е- и с помощта на мощните антиоксиданти, които ни защитават, противодействат на оксидантите. Значението на антиоксидантите, които се съдържат в храните и влиянието им върху редица заболявания са многократно изследвани и доказвани.

ЩЕ ВИ ПРЕДСТАВЯ ХРАНИТЕ, КОИТО СЪДЪРЖАТ НЯКОИ ОТ НАЙ- СИЛНИТЕ АНТИОКСИДАНТИ:

– Ликопен- с доказано антираково действие, устойчив е на топлина до 500 градуса С. Голямо съдържание има в домати, кайсия, диня.

– Глутадион- блокира уврежданията от замърсителите на околната среда. Има го в: портокали, грейпфурт, броколи, карфиол, праскови, ядки, домати, бели картофи.

– Кверцетин- потиска растежа на ракови клетки, намалява холестерола. Съдържа се в: лук, червено грозде, броколи.

– Омега-3 мастни киселини- риба тон, сьомга, скумрия, херинга, сардини, ядки. Дивата сьомга получва червения си цвят от мощния антиоксидант Астаксатинл.

– Изофлавин- растителен хормон, противодействащ на оксидативните и възпалителни процеси в организма- съдържа се най- много в соята.

– Добри антиоксиданти са храните, съдържащи вит. С, А, Е, В, микроелементи, минерали- селен, магнезий, цинк. Съдържат се в: лимони, авокадо, чушки, боровинки, смокини, банани, бадеми, жито, ядки, семки, зеленолистни, лапад, моркови, риба, яйца, сирене, месо, босилек, гъби, цвекло, сушени сливи, куркума.

-Каротеноиди- свързват се с дълголетието, прадпазва от ракови заболявания- има ги в картофи, моркови, кайсии.

– Морски дарове- с много пълноценни белтъци, йод, желязо, вит.В12, микроелементи и малко мазнина. Риба- доставя рибеното масло в организма, а това предпазва от редица сериозни заболявания и последиците от тях.

– Млечни продукти. Киселото мляко се нарича елексир на здравето и младостта. Забавя стареенето на организма- факт открит още през 1905 г. Киселото мляко е запазена марка за нашия РОДЕН АНТИЕЙДЖИНГ- съдържа лесно усвоими белтъчини, мазнини, витамини, калций, фосфор, калий- храна с висока биологична стойност.

– Протеини- необходими са, защото мускулната ни маса намалява с годините/ над 40 г. с около 1% на год./ Те са необходими за всички органи и тъкани на човешкото тяло. Подходящи са: мляко, извара, пуешко, пилешко, яйца, агнешко, морски дарове; растителни протеини- бобови храни. Риба и рибни продукти- съдържат пълноценни белтъци и мазнини.

– Въглехидрати- да се набавят от: пълнозърнести изделия, хляб, кафяв ориз, просо, овесени продукти, картофи.

– Плодове и зеленчуци- всички те са много богат източник на антиоксиданти, които неутрализират негативното действие на свободните радикали.

– Червено вино- съдържа Resveratrol. Счита се, че с него се задържа намаляването на мускулната тъкан, а това е една възможност за забавяне на стареенето.

– Достатъчен прием на вода- предпазва от дехидратация, участва в обменните процеси на организма. С напредването на възрастта в организма се намалява водното съдържание за сметка на вътреклетъчната течност. Зелен чай- също забавя стареенето на организма.

– Идеалното хранене е 5 пъти дневно, но в по- малки количества. – Движението е едно от най- силните средства против стареенето. Знаем, че то е неизбежна част от живота ни, но можем поне да намалим много от последиците на застаряването. Запазването на паметта и мисловната дейност играе важна роля за дълголетието. Подходящи са храните съдържащи: йод- риба, скариди, стриди, лук; вит. С- касис, магданоз, цитрусови, канела, ягоди, малини, боровинки; цинк- риба, тиквени семки; желязо- жълтък, круши, ядки, праскови; пълнозърнести храни, кълнове, бобови, кафяв ориз. Важно място заема и орехът.

А ЕТО И КАКВО НЕ ТРЯБВА ДА ПРАВИМ:

– Да не пушим, звучи банално, но малко столетници са пушили- ускорява се стареенето. Цигареният дим разрушава каротеноидите. Увреждат се и някои хромозоми в организма ни, а те и без това намаляват с възрастта ни.

– Да не ядем: колбаси, полуфабрикати, рафинирана захар, маргарин, бяло брашно, баници, торти, понички, кроасани, чипс, солети, майнеза, пуканки, алкохол, консерванти, овкусители, ароматозатори, храни с много дълъг срок на годност/ допринасят за размножаване на раковите клетки посредством възпалителния процес/.

– Наситени мазнини- основни източници са: тлъсто месо, масло, сметана, високомаслени млечни продукти, тестени изделия. НЕ на пържено, панирано, животинска мазнина. Употребата им води до затлъстяване, мозъчен инсулт, сърдечен инфаркт- а те не водят до дълголетието ни.

Искам отново да представя едно съвременно компютърно изследване с т. нар. Вега тест. Тава е тест за нашия реален живот, свързан с храненето. Той е безкръвен, точен, безболезнен, безопасен и безвреден. Дава ни информация за толерантността на организма ни към 200 храни и напитки, които консумираме най- често: млечни продукти, меса, колбаси, плодове, зеленчуци, риби, зърнени, алкохоли, кафе, коко-кола, шоколади, консерванти. С теста се установяват кои храни конкретният организъм разгражда най- бързо, усвоява и превръща в енергия и кои от тях не понася, разгражда недостатъчно и съответно натрупва в мастни депа, токсини. Един от сигурните начини да проверим нашата индивидуална толерантност към това, с което се храним и пием. Определя се възможността на организма да разгражда и усвоява различните храни напитки, които консумираме, да елиминира максимално остатъчните субстанции от храненето- вредните токсини, шлаки. Резултатите се получават в момента, нанасят се в специален фиш, който пациентите получават веднага. Стават ясни храните, които те могат да консумират спокойно и които трябва да изключат от храненето си временно/за няколоко месеца/. Лекарят прави преценка и изготвя веднага индивидуалния режим на хранене, съобразен с резултатите от теста. Този тест е много важен при хора с различни заболявания, с наднормено теголо, при бременни, деца.

С УПОТРЕБАТА НА ПОНОСИМИТЕ ХРАНИ ОТ ТЕСТА МОЖЕМ ТРАЙНО ДА НАМАЛИМ НАШЕТО ТЕГЛО, БЕЗ ДА ПАЗИМ ДИЕТИ, БЕЗ ЙО-ЙО ЕФЕКТ.

Вега- тестът е важен и при тези, които в момента нямат проблеми с теглото или здравето си.
Това е възможност да покажем и научим хората да си съставят правилен, Собствен хранителен режим, включващ всички необходими хранителни субстанции.Това е правилното решение- сам да разбереш и да си осигуриш своето пълноценно хранене, с което ще си осигуриш добро здраве и съответно по- дълъг живот. Препоръчва се закуска, обяд, вечеря, два междини приема на плодове. Удоволтствие е да виждаме например как нашите килограми»се топят» пред очите ни, как ставаме по- бодри, работоспособни.
Желанието за младост, красота, дълголетие обзема все повече хора. Днес е важно да си здрав, слаб, трениран, добре изглеждащ човек от Всякаква възраст.

Да ядем по- малко, да приемаме правилните храни, да се движим много, да спим достатъчно, да правим редовен секс/ с него се стимулира изработване на хормона на младостта/ DHEA/. Да избягваме стреса. Какво повече да направим за дълголетието?