ВЕГА ТЕСТ определени храни при акне

Единствена  пряка причина за акнето не открита, но можем да говорим за комплекс от причини за това заболяване:

* повишаване на мъжките полови хормони – тестостеронът, който е причина за увеличаване на мастната секреция и натрупване на голямо количество мастен секрет/ себум/. Това води до запушване на порите с  мъртви клетки.
* наследствена предразположеност;
* от бактерията Propionibacterinm acnes, намираща се в мастните жлези;
* психичeско  натоварване – продължителен стрес;
* лекарства – барбитурати, кортикостероиди, противоепилептични, тестостерон и др.
* други причини: заболявания на черен дроб и бъбреци, запек, недостатъчно елиминиране на отпадъчните вещества, токсините .

Появата и развитието на акне е строго индивидуално. Това е един процес, възникващ в мастните жлези. Те се намират по цялата кожна повърхност. В някои случаи има произвеждане на голямо количество себум от мастните жлези на кожата. Този мастен секрет омазнява и предпазва кожата. Натрупаният себум се “втвърдява”/ при  наличие на някои от причините, изброени по- горе/ и образува комедони или т.н. младежки пъпки.

Видове акне:
1. Акне в покой/ не е възпалено/ бива два вида:

- Отворени комедони или т.н. черни точки. Цветът на черните точки се получава от взаимодействието на кислорода със себума, запушващ мастните жлези.

- Затворени комедони, наречени бели точки.

2. Възпалено аке – папули, пустули, нодули, кисти. Бактериите, които нормално се намират по кожата лесно и бързо се размножават в тях, а това предизвиква зачервявяне, подуване, болезненост. Обработката им става само в специализирани з вена, стерилно. Иначе има риск от разширяване на възпалението и гнойния процес.
Локализацията на акнето обикновено е по лицето, врата, гърба, гърдите, раменете, горната част на ръцете. Засяга всички възрастови групи. Най- често се проявява в пуберитетната възраст, по- често за засегнати момчетата, момичетата също, но при тях има и следващи рискови периоди- менструация, бременност, менопауза.
Само козметичен проблем ли е? Да, ако засяга само външния вид на кожата. Но остават белези, като тяхната поява е строго индивидуална, не може да се предвиди къде ще останат. Имаме сриване на самочувствието, това е сериозен оттенък върху психиката. Не е нужно да се търпят акнето и последствията от него. Необходима е  уточняваща консултация с дерматолог, ендокринолог, гастроентеролог, да се използват  различни процедури и козметични средства. Лечението е дълъг и комплексен процес. Не  трябва да се  изстискват пъпките/ както често наричат акнeто/, за да не остават белези, да не назначаваме  и провеждаме сами лечението си.
Много често задаваният въпрос е-  влияе ли храненето  за получаване на акне? Няма единно мнение по този въпрос. Все още не е доказано със сигурност дали храната предизвиква появата на акне, както и обратното- че тя не оказва влияние за неговата изява. Може би няма пряка връзка, но косвена- да. Знаем, че правилният начин на хранене подържа здравето на организма ни като цяло и се отразява съответно върху функцията и състоянието на кожата. Знаем още, че кожата се възобновява на 21 дни, но ако ние не й набавим правилните хранителни вещества, този процес се забавя, започва процеса на стареенето и последствията от него. Ако искаме да получим най- добрия и правилен начин на хранене, трябва да променим обичайните си хранителни навици.  Кожата е своеобразен “филтър “ след черния дроб и бъбреците. Тя е особено чувствителна към недостига на витамини и микроелементи.
Изброихме в началото причините за възникване на акне. Един от  често срещаните  проблеми, който влияе  върху общото ни здраве, а в случая конкретно и върху  кожата, това е запекът. Не го считаме за нещо важно и сериозно. Но според данните от Вега теста 62% от изследваните имат хроничен запек. При тях той се дължи основно на неправилно хранене /нищо изненадващо/.  След изследването включихме установените от теста поносими от тях храни, определихме им  правилен  режим на хранене. При  контролните тестове  след 6 месеца  при 46% от изследваните няма оплаквания от запек.
Намаляването на токсините основно се дължи на добрата функция на черния дроб. Можем да подкрепим неговата работа с храни с високо количество на витамин С, А. Със зеленчуци- карфиол, зеле, броколи, чесън, лук, чушки, моркови, домати, тикви. С плодове- цитрусови, кайсии, пъпеши, червено грозде, ягоди, малини, киви, праскови. Но НЕ на: високо протеиновите храни, цигарите, алкохола, рафинирани храни, пържени храни, консерванти, подсладители.

Във всеки етап от развитието на кожата храненето заема важно място. Затова е добре да знаем кои от храните по принцип  са полезни за кожата, а най- добре е да  установим с Вега теста и точно кои  от тях са “личните ни”, индивидуално поносимите от организма храни.

КОИ ХРАНИ БИХА МОГЛИ ДА ПРЕДПАЗЯТ КОЖАТА НИ ОТ АКНЕ?

Ще ви представя някои от най- важните и полезни за кожата храни:
* храни, богати на “добри” незаменими мастни киселини/ омега-9, мега-6, омега-3/. Те са важен фактор за здрава, мека, еластична и чудесно изглеждаща кожа, намаляват възпалителните процеси. Съдържат се в: безсолни ядки, бразилски орех, сусамово семе, тиквено и слънчогледово семе, ленено семе, сардина, сьомга, скумрия,пъстърва,  аншоа, пшеничен зародиш, авокадо;
* храни, богати на протеини – правилният избор е да консумираме повече растителни протеини- бобови растения, соя, ядки, още- риба, нискомаслени млечни продукти, месо, яйца
* храни, съдържащи въглехидрати- да не се плашим излишно само като чуем името им. Защото имаме избор да консумираме т.н.”бавни” въглехидрати. Но за тях трябва да знаем, че едните съдържат повече захар- това са леща, моркови, тиква, ориз, кафяв ориз, царевица, картофи, а другите можем да приемаме спокойно, защото съдържанието на захар е  минимално количество- те са: зеле, броколи, патладжани, червено цвекло, брюкселско зеле;
* храни, богати на влакнини- те са  храни, подпомагащи пречистването на храносмилателния тракт- изключително важно при лечението на акне. Триците на всички зърнени храни са богати на тях. Това, което може би не знаем е, че те съдържат минерали и витамини- витамини от групата В, вит. Е, селен, цинк, калций, магнезий, калий. Че те са два вида- водноразтворими  и неразтворими, но че и двата стимулират функцията на червата. Така се подпомага борбата със запека, едно от честите заболявания на храносмилателната система.
* храни, с високо съдържание на вит. А- с голяма значение при лечение на акне. Източници са: риба мляко и млечни продукти, яйца, моркови, спанак, зелена салата, краставици, домати, броколи, кайсия;
* храни, богати на вит. С- с участието си в синтеза на колагена той осигурява: еластичност на кожата, естествена защита от инфекции, здрави капилярни съдове. Най- добри хранителни източници са: касис, киви, цитруси, ябълки, череши, ягоди, пъпеши, малини,  магданоз, чушки, броколи, домати, целина, картофи, грах и др. Необходимо е ежедневно приемане на някои от тези храни, защото нашият организъм не може да се запасява с витамин С.
– храни, богати на цинк- въздейства върху бактериите, причиняващи акне, оздравява кожата, ограничава възпалението, поддържа кожата еластична. Съдържа се в : орехи, боб, грах, спанак,моркови,  бадеми, ръж, овес, сусамено семе, ленено семе, яйчен жълтък, агнешко месо,   мерлуза, скариди;
* храни, богати на вит.В5 /един от витамините на В комплекс/- допринася за подържане на здрава кожа.  Негови източници са: яйчен жълтък, пиле, риба, сирена, банан, сушени плодове, фъстъци, карфиол, картофи, грах, зърнени храни, авокадо. Съобщава се, че при употребата/ особено от тийнейджърите/ на т.н” бързи храни”, чипс, рафинирани храни, количеството му в организма намалява.
*храни, богати на групата вит. В- допринасят за красивия,  мек вид на кожата. Съдържат се в: листни зеленчуци, чесън, лук, броколи, брюкселско зеле, орехи, бадеми, картофи, пшеничени кълнове, кафяв ориз, мляко, яйца, банани, ананас, смокини, авокадо, пилешко месо, скариди;
* храни, богати на вит. Е – допринасят за възстановяването на кожата и запазване на нейната елестичност.  Ценни източни са: сурови ядки, соя, зехтин, пшеничен зародиш, мляко, яйца, пълнозърнесто брашно, семена, аспержи, зелен чай;
* за детоксикация на организма- подходящи са храните с  хранителни влакнини:  бобови, кафяв ориз, пълнозърнести брашна, овес, ядки, брюкселско зеле, моркови, спанак, чушки, червено цвекло, целина, моркови, круши, ябълки, ананас, цитрусови,  смокини, зелени зеленчуци;
* прием на вода- да се поддържа естествения воден баланс на организма- иначе кожата става суха, безжизнена, започва да се лющи. Знаем, че водата е жизнено важна за всички клетки в организма, подобряване на обмяната на веществата. Необходима е за ускоряване на процесите за разграждане на мазнините, спомага за бързото изхвърляне на токсините от организма. Много често причина за запек е малкият или недостатъчен прием на вода. Изненадата ми при провеждане на теста бе, че българите не пият достатъчно вода. Резултатите бяха наистина неочаквани:
Само 12% от направилите теста пият около 1,5 л вода дневно, при 44% количеството е до 700 мл вода , а 23%  от тях едва стигат до 500 мл., едва 3%  приемат 2- 2,5 л вода. Някои от пациентите знаеха, че не обичат и не пият достатъчно вода, но колко – не можеха да отговорят.
* храни с антиоксидантно действие –  те забавят процесите на стареенето и появата на издайническите бръчки по кожата ни. Това са  храни, богати на витамини А, С, и Е, бета- каротин, минералите цинк и селен, антиоксиданти. Препоръчителни храни: броколи, спанак, аспержи, зеле, червено грозде, ягоди, малини, портокали, ядки, млечни продукти, риби, пилешки месо, и др.;
* храни за засилване на имунната система, която е най- сложната система в организма. Тя зависи най- много от приема на витамини и минерали-  А, С, Е, В12, В1, В2, В6, цинк, селен, желязо. Подходящи храни: моркови, картофи, червено цвекло, броколи, тиквички,чесън,соя, домати,  цитрусови, авокадо, маруля, кайсии, диня, ягоди, малини, боровинки;

- да сe помогне за овладяване на стреса, той ускорява процесите на старенето. Полезни са  храни,с витамин С, В, магнезий. Припомням, че цигарите, кафето, шоколадът стимулират отделянето на един от хормоните на стреса- адреналина, а това пречи за справянето със стреса.
Мога да споделя наблюдението си от направения тест на хора с акне, което е продължило различно- от 3 г. до 14 г. При всички е провеждано  лечение със съвременни лекарства, методи и козметични средства. Изготвен им бе  индивидуален режим на хранене с установените от Вега теста  поносими  храни/ без да променяме останалото  лечение/. Контролният тест след 6 месеца  показа, че при 41% от хората с невъзпалено акне има много добри резултати, при 21%  с тежко изразено акне  подобрението е значително, при останалите- резултатите са с променлив характер като, трудно могат да се направят изводи, защто те споделиха, че не са успели постоянно да спазват препоръките за хранене.
Спете достатъчно, за да запазите кожата свежа, но това го знаем всички.
Доста подробно ви представих храните, които са подходящи за вашето меню, когато имате различни проблеми с кожата си- от началните признаци на застаряването до акнето. Винаги бихте могли да определите за себе си най- полезните  от тях в момента.

А СЕГА ИДВА РЕД НА ЗАБРАНИТЕ.

Не на:
* храни, съдържащи въглехидратите- захар, брашно, тестени изделия – това води до повишено отделяне на инсулин, който участва в един сложен процес на преработката на храните с краен резултат- повишено отделяни на мазнини в клетките. Те стават податливи на инфекции,  могат за доведат до получаване на акне.
* колбасите- те съдържат скрити мазни/ сланина, свинска кожа/, соя, набухватели, ароматизатори, оцветители;
* майонеза, кетчуп- съдржат мазнини, оцветители, подсладители, консерванти;
* прекалена употреба на сол – тя е сериозен увреждащ фактор за организма;
* шоколади, бонбони и други- те доставят голямо количество захар, химикали, оцветители, заместители, ароматизатори;
* любимият чипс- основно съдържа въглехидрати, сол, мазнини, оцветители, вкусови заместители, обработка;
* животински мазнини, тлъсти меса, маргарин;
* нередовно хранене / един или два пъти дневно/- не може  да се балансира кръвната захар.   Нивото на кръвната захар в голяма  степен влияе на апетита ни. Всяко излишно количество захар в организма ни ще се превръща в мазнини и съответно възможност за акне.
* цигари, алкохол, кафе, кола, шоколади – те стимулират освобождаване на хормона адреналин, което може да доведе до повишаване на кръвната захар и възможностите за  проява на акне.
Може би ако съумеете да се справите с направените препоръки, ако можете да използвате максимално предоставената информация за храните и правилното  хранене, тогава  голяма част от проблемите с най- видимата и красива част на тялото-КОЖАТА- ще намалеят, а защо не и да изчезнат.

акне, Вега тест храни при акне, полезни храни при акне, вредни храни при акне, хранене против акне, причини за акне.