Определени с ВЕГА ТЕСТ храни при целулит

ЦЕЛУЛИТЪТ
РЕЗУЛТАТ ОТ ГРЕШКИТЕ В ХРАНЕНЕТО И НАЧИНА НА ЖИВОТ!

Публикувано в списание ”Арена на красотата”,бр. 28, август,2009 г.

Няма да обсъждаме целулита- една  не особено приятна тема за жените,/ които трудно се преборват с този упорит проблем/, и виртуална за мъжете, които мислят, че  няма да бъдат засегнати от него!? Ще обсъдим възможностите за комплексна борба с това заболяване, характерно за ХХІ век. Ще ви представя моята идея за обединяване усилията ни в борбата с целулита. Считам, че лекарите и козметиците могат заедно повече, отколкото поотделно. „Естетичен и здравен проблем ли е целулитът?” Често хората си мислят, че това е само козметичен дефект, а не разбират, че това e заболяване.
Кои са  факторите, причиняващи целулит:
* хормонални особености , нарушения  на щитовидна и надбъбречни жлези;
* наследствена, генетична предразполженост;
* неправилен начин на живот, включващ: храненето, неправилните диети, слабата физическа активност;
* хроничен психически стрес- голям враг на красотата/ атакува имунната система/;* затруднено и неправилно храносмилане- най-често придружено и със запек;
*  резки промени на телесното тегло;
* често се среща при наднормено тегло/ 56% от възрастните у нас са със наднормено тегло/, но не са защитени и слабите хора;
* възраст- освен възрастните, за съжаление са засегнати  и децата-     повечето от тях са с лошо, неправилно хранене, със слаба или никаква физическа натовареност/ с наднормено тегло са 22% от първолаците/;
* употребата на алкохол и цигари.

  КАКВО ПРЕДСТАВЛЯВА ЦЕЛУЛИТЪТ?
Целулитът е заболяване с няколко стадия в развитието си. Най- често засяга кожата на бедрата, седалищните части, корема. Във всичките му фази се наблюдава намалена еластичност на кожата. Първа степен е характерна с увеличен обем на мастните  клетки, във втора степен се прибавя отпускане на кожата, увеличените мастни клетки притискат кръвоносните и лимфни съдове. Кожата все още  видимо изглежда добре, нормално. Мастните клетки в областта на кожата са тези, които участват в образуването на целулитните изменения- т.н. “портокалова кожа”. Те се уголемяват, появява се мастна дегенерация, разраства се съединителна тъкан, образуват се целулитните възли. Счита се, че по- честото  развитие на целулит  при жените е свързан с анатомичната особеност при тях на т.н.”септа”- тъканни влакна, които заобикалят мастните клетки в кожата. При жените те са с вертикална структура, а при мъжете са по диагонал. С увеличаване на възрастта се намалява съдържанието на колаген, еластин, хиалуронова киселина. Най- голям е успехът при третиране на І и ІІ степен на целулита.  В трета и четвърта степен са по- тежките форми на целулита, характерни с  вдлъбнатини, грапавост на кожата, често болезненост, спукани капиляри, синини по повърхността на кожата и др.Те представляват сериозен медицински проблем. Изисква се комплексно лечение, включващо консултация с дерматолог, ендокринолог, медикаменти, съвременни козметични средства. Колкото по- рано разберем за това заболяване, толкова по- бързо ще вземем мерки за лечението му.

   КАК ДА СИ ПОМОГНЕМ СРЕЩУ ЦЕЛУЛИТА?

Знаем, че целулитът е комплексен проблем и третирането му също трябва да бъде комплексно. Знаем, че няма да се справим за 1- 2 седмици, особено ако възрастта е над 30 години и целулитът е в по- напреднала фаза. Професионалните козметични процедури са базирани на продукти от природата не само като аромати, а като консистенция, която атакува ралични и медицински проблеми. Това едва ли е случайно, като се има предвид, че човешкият организъм е настроен към едни съставки по- благосклонно, към други по- малко, а третият вид продукти просто му вредят.  Трябва да сме поготвени, че отстраняването на целулита изисква време, търпение, постоянство. Иначе желаният краен резултат или няма да дойде, или ще е краткотраен. Аз ще се спра основно на храненето, подпомагащо намаляването на целулита, или на неговата поява. Първо да помислим как да  променим начина си на хранене. „Правилното хранене” трябва да  съдържа протеини, въглехидрати, незаменими мастни киселини, минерали, витамини, вода. Дали даваме на организма си всичко това? Никога не късно да положим усилие за подобряване и запазване на собственото си здраве, кожа, външен вид.Един съвременен начин да научи всеки да се храни правилно е използването на ВЕГА ТЕСТ. Той  дава възможност да се  разберат индивидуалните, специфични  нужди за оптимално  добро хранене. С помощта на компютърен апарат се извършва  безкръвен тест – VEGA, за оценка на толерантността на организма към 200  храни и напитки, които най-често се консумират. Тестът е точен, безопасен, бърз, безболезнен и без облъчване. Целта на теста е да се насочва приема само на установените толерирани храни –  тези, които организмът ни понася и разгражда. С него се  установява кои продукти конкретният организъм разгражда най-бързо/ усвоява и превръща в енергия/ и кои от тях не понася/ разгражда бавно и съответно натрупва в мастни депа ,токсини/. Резултатите се пулачават в момента, нанасят се в специално изготвен стандартен фиш, който пациентите получават.  Става ясно кои храни могат да консумират и кои да изключат от храненето си  временно (за няколко месеца). Лекарят изготвя  на място строго индивидуален хранителен режим, съобразен с данните от изследването. Следвайки предписанията те ще се хранят здравословно и ще поддържат правилната обмяна в организма си, което ще съхрани здравето,  красивата и блестяща кожа, ще предпази от получаване на целулит. Силата на теста е, че снегова помощ  можем да включим индивидуално подбрани и разрешени от теста храни, и то тези, които подобряват  метаболизма. А  „метаболитните процеси” при всеки един от нас протичат строго индивидуално. Така по- бързо  се разграждат мастните депа и се изхвърлят  отпадните продукти. Подобрява се състоянието на изявения целулит, намаляват се натрупаните излишни подкожни мазнини. Важно е  храната да е съобразена, освен с разрешените от
теста храни, с възрастта, физиологичното и здравословно състояние на пациентите. Моите резултатите от изследваните с ВЕГА тест пациенти/ а те бяха с различни по тежест целулитни промени/ показват значително  намаляване на  целулита при 42% от тях, много често придружено с намаляване на  телесното тегло, на размерите в сантиметри на бедра, талия, ханш,  изглаждане на стрии. Храненето може да не елиминира напълно проблемите на целулита, но значително подпомага повлияването му и най-важното- предотвратява неговото задълбочаване. А това се счита за един много добър успех и помощ при постигането на резултати при работата с хора, които имат целулит.
Препоръки за хранене към страдащите от целулит: Искам да ви посоча най-подходящите  храни  в борбата ви с целулита. Ако се постараете, ако имате освен желанието и търпението да се справите максимално с целулита, е добре да ги знаете. Важно е да  ядете повече от посочените по- долу храни и да следвате останалите съвети. Така ще постигнете очакваните от вас успехи- да  имате идеално оформени бедра, стегнати седалищни части, без целулит, без бричове.

ПЛОДОВЕТЕ И ЗЕЛЕНЧУЦИТЕ – те винаги трябва да са включени в храненето, защото са най- добрите източници на витамини, минерали, пектинови вещества, целулоза и др. Известно е, че те намаляват гнилостните процеси в червата, стимулират чревната перисталтиката, процесите на  отслабването, поддържат алкално- киселинното равновесие в организма.
ЗЕЛЕНЧУЦИ – те са нискокалорични, съдържат минерали, основен източник на витамини,  богати на баластни вещества- пектин, целулоза. Участват в преработката на белтъците, въглехидратите, мазнините и  затова употребата им едновременно  с месо, млечни и зърнени  продукти, риби, варива е много подходяща. Добри са нискокалоричните: броколи, брюкселско зеле, червено цвекло, аспержи, патладжан,  домати, зеле, лук, спанак, целина, гъби, краставици.
ПЛОДОВЕ – почти не съдържат мазнини, по- калорични са от зеленчуците, но съдържат много витамини, микроелементи, органични киселини и др. По- добре  е да ядем цели плодовете- те съдържат полезни фибри,  докато приемът им във вид на фреш ги лишава от тях. Ниско калорични са: череши, ягоди, малини, цитрусови, ананас, боровинки, ябълка. От сушените плодове: кайсии, сини сливи, стафиди- в много малки количества.
ХРАНИ С ФИБРИ – оризови трици, овесени трици и ядки, грах, боб. Още- моркови, зеле, краставици, зародиши от семена, пълнозърнест хляб;
КИСЕЛО МЛЯКО – хранителен продукт с висока биологична стойност, съдържа протеини, мазнини, разтворим калций, витамини от групите В, А, С, също цинк, манган, желязо, магнезий, фосфор, йод, натрий, калий. Специфичното взаимодействие между бактериите Lactobacillus Bulgaricus и Streptococcus thermophillus е причина за получаване на уникален продукт със специфичен аромат, консистенция, киселинност. Българските бактерии са описани още от 1905 г. Това е един от най- тарите ферментационни млечнокисели продукти, познати на човечеството. Интересен факт е, че в естествени условия Lactobacillus  Bulgaricus  се открива в
млякото, млечните продукти, зелените растения- цветовете на българската роза, корените и кората на вековни дъбови дървета, бодлив трън и др.- и то САМО на територията на страната. Познати са още от времето на траките, повече от 5000 години, те правят българското кисело мляко Световно богатство.

В БОРБАТА С НАДНОРМЕНТО ТЕГЛО И ЦЕЛУЛИТА ТРЯБВА ДАСЕ ИЗЧИСТИ ОРГАНИМЪТ. ЧАСТ ОТ УСЛОВИЕТО ЗА БЪРЗ РЕЗУЛТАТ Е ПРОЧИСТВАНЕ НА ЧЕРЕН ДРОБ, БЪБРЕЦИ, ПИКОЧЕН МЕХУР, ЖЛЪЧКА. За тази цел подходящи за употреба са: морковите, тиквата, целината, зелето, ябълките,  цитрусите. Подходящи са също краставици, магданоз, цвекло, овесени  ядки, трици. Чернодробната стеатоза/ затлъстяване на черния дроб/ се наблюдава не само  при хора с  наднормено тегло, но и при такива с поднормено тегло, вегетарианци, при гладуване и неправилни диети. При тези случаи  черният дроб започва да се запасява с мазнини, необходими за неговото функциониране. Според специалистите най-ефективен е приемът на витамин Е с неговото антиоксидантно действие. Богати са храните: сьомга, сардини, риба тон, яйца, боб, грах, спанак, сусамово семе, фъстъци, зехтин, бадеми. Рибата, наричана още “храна на боговете” е източник на пълноценни белтъци, мазнини, почти не съдържа въглехидрати.Това я прави много ценна при намаляване на целулита. Ако искаме да отслабнем, без риск от получаване или увеличаване на целулита, то най- подходяща е рибата с ниската си калоричност и  пълноценни хранителни свойства. Нейните  белтъците са лесно усвоими, съдържат незаменими аминокиселини, ценни нуклеинови киселини. Мазнините са полиненаситени мастни киселини- омега-3. Повлияват добре ендокринната и храносмилателната системи и върху имунитета. Съдържа фосфор, калций, йод, сяра, витамините А, Д, Е, В12, В2. Препоръчвам постните риби, съдържащи до 5% мазнини- пъстърва, мерлуза, хек, бяла риба, кефал, треска, сафрид, попчета, лефер. За съжаление у нас рибата не се консумира достатъчно. Резултатите от ВЕГА теста показват, че риба  употребяват два пъти
седмично само 13% от преминалите теста. Веднъж в седмицата са около 20%, един или два пъти в месеца- 23%. Останалите консумират риба само през лятото, или много рядко. А общата ни статистика показва, че ние сме на едно от последните места в света по консумация на риба.
– Не мога да не отбележа като причини за цеулита ДЕПРЕСИЯТА и СТРЕСА, които се срещат често при тийнейджърите и младите жени. Сериозна подкрепа на организма в преодоляването на стреса наистина има ПРАВИЛНОТО ХРАНЕНЕ. То включва: храни, богати на витамини Е и С, В, бета- каротин, селен, калций, фолиева киселина.

Подходящи са- орехи, бадеми, аспержи, кашу, броколи, извара,тиквички, коприва, лапад, домат, боровинки, банани, ябълки кайсии, кисело мляко, млечни продукти, яйца, овесени ядки, риба, телешко месо. Да не се прекалява с животински протеини/ особено при протеиновите диети/, защото те подпомагат стреса  като увеличават хормоните допамин и норепинефрин!
Много важен  в програмата на хората с целулит е СПОРТЪТ!  Прпоръчва се плуването и  водната гимнастика- водата стяга мускулите и  действа като лимфен дренаж.
Необходими са и специализираните упражнения за долни крайници, ханш, талия, още бягане и каране на велосипед. Установено е, че по този начин поглъщането на глюкозата от мускулите се увеличава почти два пъти и  не се натрупват мастни депа. Плуването е полезно за всички възрасти- във водата се “ намаляват”  90% от теглото. Нужно е да се тонизира и активизира кожата непрекъснато.

ХРАНИ И НАПИТКИ, КОИТО СА ПРЕДПОСТАВКА ЗА ОБРАЗУВАНЕ НА ЦЕЛУЛИТ:

* Храни със скрити мазнини- намират се в кренвирши, колбаси, майонеза, мазния кашкавал. Не и на мазнини, солени меса и сирена, пържено и панирано, т.н.“бързи храни”.
* Изключете лесно усвоимите въглехидрати-  бонбони, шоколад, сладки, сладолед.
* Не на: чипс, солети, снакс, кубети, пуканки, пържени ядки, зрънчо, сухи супи и бульони,  солени, консервирани и пушени риби.
* Намалете или изключете алкохола, особено концентратите-  те са  калорични, забавят  правилното усвояване на хранителните вещества и водят до натрупване на мастни депа.
* Цигарите –  ако не можете да ги откажете или намалите, то поне консумирайте богатите на йод орехи, морска продукти, лук, яйца, краставици. Знае се, че съдържащите се в цигарения дим нитрати, сяра, цианитати увеличават недостига на йод в организма. Той обаче е жизнено необходим,  защото участва в синтеза на два от най- важните хормони, управляващи функциите на организма ни.
* Кафе- да се намали поне наполовина приема на кафе в този период, защото то повишава склонността на кожата към разширяване на кръвоносните съдове, което променя нейния тургор и цвeта й.
* Газираните напитки имат високо съдържание на захар,/ или подсладители/, химикали, газ, оцветители, ароматозатори, което  ненужно увеличава приема на калории.
* Употребата на сол- важно е да се регулира количеството на приеманата сол, която води до вкарване и задържане на вода в областите на целулита, води и до появата на тлъстини. Резултатите от  Вега тест показват изключително високо количество  на употреба  на сол при 79% от направилите теста.  А дневната норма за прием на сол е 5 грама или една чаена лъжичка. Може би всеки, който си  мисли, че яде безсолно, ще промени мнението си. Ние се нареждаме  на едно от първите места в света по консумация на сол.  Подправките да се ограничат максимално. Те възбуждат апетита, правят кожата отпусната и бледа. Да не употребяваме храни, в които има допълнително прибавена сол/ да четем етикетите/.
* Не на диетите с глад- гладът води до своеобразен стрес, водещ до появата на целулит, освен че предизвиква и неконтролируем апетит. Всъщност в случая нищо не се решава с гладуване, защото намаляването на килограмите е за сметка на мускулната маса, а не на мастната- организмът започва да натрупва мастни депа за резерва. Знае се, че за изгарянето на калории са необходими калории. При гладуване тях не можем да си  ги доставим, метаболизмът се забавя, усвоява се повече от храната. Трудно се променят навиците ни в храненето и вкуса ни. Трябва упоритост, за да се справим с това.
* Подобряване функцията на храносмилателната система, включваща и запек- това е едно от  изискванията за успешно намаляване на  целулита.
Някои препоръки, които трябва се спазват в къщи  ежедневно:
ТРИ задължителни основни хранения: закуска- да не я пропускаме, защото обмяната на веществата тогава е най- силна.  На обед да приемаме въглехидрати, а вечер- белтъчини, като е добре да се вечеря 2-3 часа преди лягане. Да има и два междинни приема на плодове.
ХРАНЕТЕ СЕ БАВНО-  вкусовите рецептори, намиращи се в устната кухина, изпращат импулси до центъра на ситостта в хипоталамуса. Неговото дразнене  води автоматично до потискане на центъра на глада, а това означава  насищане с по- малко храна. Важно при диети за отслабване е да Не се употребяват диуретични медикаменти, които нарушават водно- солевата обмяна и се отделя  по- голяма количество калий от организма, а това е риск за здравето ни.
ЕДИН РАЗТОВАРВАЩ ДЕН В СЕДМИЦАТА с течности и плодове или разтоварващи  две вечери само със зеленчуци.
ПОНЕ 2 Л ВОДА ДНЕВНО- тя е важна за ускоряване на обмяната на веществата, да не я подценяваме и забравяме. Тя  хидратира  и спомага за изглаждане на“портокаловата” кожа, за намаляване на целулитните депа.  Също и намаляването на килограмите е с по-малък риск от получаване на целулит. Водата участва в обменните процеси, в разграждането на токсичните вещества, чрез нея те се изхвърлят от организма ни. Всички метаболитни процеси протичат във водна среда. В сраната ни има много нискоминерализирани води, те са подходящи за ежедневна употреба.
МОЖЕМ ЛИ ДА ОТСТРАНИМ ЦЕЛУЛИТА ЗАВИНАГИ?
Едва ли някой ще се наеме да отговори със сигурност.  Достъпните на бюти пазара професонални терапии и тихнологии могат максимално де се справят с целулита, но от първостепенно значение в борбата против него има здравословното  хранене/ подпомогнато и с индивидуално установените от теста поносими храни/, в съчетание с  подходяща, максимална двигателна активност. Все по-актуално е мнението, че за всеки един от нас е важно да познава своя тип кожа и тяло. Така правилно можем да определим индивидуалните нужди на организма си. Това  със сигурност ще не помогне да изглеждаме и да се чувстваме по- красиви. Добре е да имаш красиво и хармонично тяло, но само здравото тяло е наистина красиво!