Как да се хранят болните с анемия ?

  Анемия - позната ни е от векове, означава малокръвие. Това е заболяване, което трябва да се лекува веднага след като се постави диагнозата.  Намаляване на желязото, витамин В12 и фолиева киселина водят до развитие на анемия. Сега 25% от мъжете и 12% от жените над 65 години страдат от нея. Понижен е хемоглобинът в кръвта. Той е белтък в състава на еритроцтите. Атомът на желязото прави кръвта червена. Недостигът на желязо в организма води до намаляване на хемоглобина и еритроцитите в кръвта. Микроелементът желязо е важен, защото помага кръвта да насити органите и тъканите с кислород. Той участва и в кръвотворната функция в организма. Анемията се нарича желязодефицитна-  при нива на серумното желязо при жените под 10,7 mmol/ l  при жените и под 12,5 mmol/ l при мъжете, и ниво на хемоглобина под 120 г/л.

Причини за развитие на анемия: – Продължително време на млечнорастителна диета- не можем да си доставим необходимото количество желязо, защото  без употребата на животински продукти това трудно ще стане. –  Заболявания на стомашно- чревния тракт, вкл. и кръвоизливи- те провокират недостига на желязо. При гастрит с понижена киселинност например, храната не се преработва достатъчно добре, не могат да се извлекат от нея ценните за организма минерали, микроелементи. Други причини са – хормонални нарушени, обилни менструации, генетични, таласемия , сърповидноклетъчна анемия, хемоглобинопатии и др. Всяка такава болест може да провокира недостига на желязо. При желязодефицитната анемия могат да се активират и обострят сърдечно- съдови и мозъчни заболявания. Допустимото ниво на желязо в организма зависи от възрастта, ръста и пола на човека. При жените то е по- ниско, отколкото при мъжете. Дневната нужда от желязо при женете е от 2 до 4 мг и от 1,5 до 2 мг при мъжете. Но организмът усвоява около 10% от желязото- значи трябва да приемаме около15 мг дневно,  за да няма дефицит на желязо. Набавя се от животински продукти около 18% , от плодове зеленчуци около – 3% и Някои от признаците на анемия са: бледа кожа и лигавици, склерите на очите, силна отпадналост, бързо уморяване, студени крайници, световъртеж, чести прилошавания, главоболие, намаляване на физическата издържливост,  сърцебиене, задух.

Необходима  е консултация  с: хематолог, гинеколог, гастроентеролог. Какво трябва да праавим? Лечение  на основното заболяване, медикаментозно лечение/ то продължава и до 6 месеца/ и подходящо, правилно хранене.
     Ще  се спра на храненето  като един от основните начини за набавяне на желязо.

Необходима е ежедневна консумация на храни, богати на желязо. Такива са: месо- говеждо, пуешко, риба, морски дарове, също език, дроб, бъбреци, боб, гъби, коприва, боровинки. Желязо съдържат и яйцата, телешкото , заешкото, овчето месо, спанак, ябълки, круши, орехи. По- малко желязо има в пилешкото и свинското месо. Желязо има още и в: кайсии, дюли, дини, зелен грах, леща, патладжани, пъпеши, ягоди, лимони, киви, нар, грозде, сливи, праскови, смокини, череши, къпини, лук, чушки, чесън, хрян, цвекло, коприва, ряпа, магданоз, копър. В почти всички се съдържа и вит.С- а той спомага за по- бързо усвояване на желязото. Подходящи са сок от: цвекло, картофи, тикви, праскови, моркови, лук, целина-  пие се по ¼ чаша четири пъти дневно 30 минути преди ядене.

- Други полезни храни са тези, съдържащи вит.В12 и фолиева киселина.

Вит. В12  се съдържа  най- много в животински продукти. Липсата му води до развитие на мегалобластна анемия. Съдържа се в  черен дроб, сърце, бъбреци, яйца, риба, млечни продукти.  Фолиева киселина- участва в образуването на червените кръвни клетки-  в добри количества се намира в: черен дроб, яйчен жълтък, спанак, лапад, салати, цвекло, пълнозърнест хляб, житни кълнове.

Да  не забравяме приема на течности, достатъчно количество вода- до 2 литра. Още- достатъчен сън и почивка. Много разходки, движение. В момента не сте за фитнес или по- тежки натоварвания.

Не трябва да приемаме храни, които пречат или забавят усвояването на желязо. Такива са храните, съдържащи калций в големи количества- те много намаляват усвояването на желязото. В периода на лечение на анемията трябва изключим млякото и млечните продукти- в случаите, когато това е противопоказно, то двата вида храни – “богати на калций или богати на желязо”- да не се консумират едновременно. Да не се приемат едновременно групата на месата, рибите, яйца, със зърнени храни/ хляб, спагети, ориз, пшеничени кълнове и др./- те също намаляват усвояването на желязото. Вместо тях могат да се включат зеленчуците, картофите- също. Избягвайте да пиете по време на хранене: кафе, чай, какао, кока-кола- танинът в тях пречи на усвояването на желязото. Да не употребяваме спиртни напитки, рафинирани продукти, полуфабрикати, бързо приготвените храни- те са бедни на витамини и микроелементи.

За  съжаление желязото се натрупва бавно  в организма- необходими са няколко месеца, за да се насити организма  с този микроелемент. Знае се, че неговият недостиг се попълва основно с правилното хранене. Изследването с Вега тест  ще ви бъде необходимо за по- бързото решаване на проблемите с анемията и за да извлечете максимална полза от храненето. С теста ще се определят храните, които вашият организъм разгражда и усвоява най-добре, тях ще включите в менюто си. Установяват се още  и храните, които не се приемат от организма ви, не се разграждат и усвояват напълно, а се трупат като токсини, шлаки- от това имате само вреда. Тези храни ще изключите временно, няма да ги консумирате само няколко месеца. След приключване на теста получавате веднага фиша с резултатите от него. Лекарят прави индивидуалният ви хранителен режим, който е съобразен, освен с данните от теста, и със заболяването ви. За това Вега тест се извършва само от лекар- специалист в тази област. Резултатите трябва да бъдат точни, а консултациите компетентни. Полезността на теста е в това, че вие сами може да си съставите вашия собствен режим на хранене. В него включвате подходящите храни от теста като използвате и информацията, направена по- горе за храните с високо съдържание на желязо. Необходимо е периодично да се изследва стойността на желязото, особено през есента и пролетта-  те са сезоните на обостряне на заболяванията на стомашно- чревния тракт и съответните последици от това.

Препоръките за хранене са:  

Закуска- задължителна.

Междинна  закуска- плодове

Обяд- зеленчуци, месо, риба, яйца, картофи, ядки, варива

Междина закуска плодове

Вечеря-  зеленчуци, месо, риба, постни ястия

Ако вие успеете да се използвате направените препоръки за хранене и използвате представената информация за храните, тогава голяма част от проблемите на вашето заболяване ще бъдат решени.