Мигрена. Мигренозно главоболие. Хранене

Позната е от древността, намерени са описания от Вавилон още  от 3 000 пр. Хр., споменавана често от Хипократ. Древногръцкият лекар Гален я описва, като я нарича „хемикрания”- означава половин глава. Цефалгия е медицинското название на главоболието. СЗО определя мигрената като едно от 20- те причини за най- честа временна нетруспособност в света с голямо социално значение. Силно и дълготрайно повлиява върху качеството на живот на страдащите от  нея. Главоболието е смптом, то не заболяване и е едно от най- често срещаните оплаквания при хората. Няма човек, който да не  го е изпитвал през живата си. Включва всички видове болки и болкови усещания в областта на главата. Засяга всяка възрастова група- деца, активна възраст от 18 до и над 50 г. По-често е при жените- около 23%  или  около 3 пъти повече от засегнатите мъже. Страдат повече хората от бялата раса. Групата на главоболието включва 164 вида главоболие. Определени са само 3 от тях като първично главоболие, а останалите са вторични и са симптом на най- различни заболявания. Трите първични главоболия са:

* Тензионно главоболие/предизвикано от контракция на околочерепните мускули/, от него се оплакват около 800 хиляди в България;* Мигрена, от която страдат над 350 хиляди;* Кластърно /групирано/ главоболие, засяга предимно мъжете и обхваща около 25 хиляди души. Мигрената е сложно заболяване, с различни причини, развитие, с хронично дългогодишно протичане. Вторичните главоболия са по- опасни за хората, за тяхната поява има някаква причина, но ако тя бъде навреме установена  и отсранена, главоболието в повечето случаи се забравя. Известно е, че мозъчната тъкан не е чувствителна към болка. Усетът за болката най- общо казано се дължи и засяга тъканите около мозъка, кръвоносните съдове и нерви, мускулите в областта на скалпа, лицето, шията. Главоболието е един от симптомите на мигрената. Познаването на провокиращите фактори за мигрената е от голямо значение. Тя се счита се за мултифакторно заболяване, при което генетичните фактори  и тези на околната среда си заимодействат.
Мигренозно главоболие се среща и при децата-  средно при 1 от 5 деца между 12 и 15 годшнш имат главоболие. Особеното при децата е, че мигренозният пристъп започва често с коремни болки, гадене, повръщане, отпадналост.

ПРИЧИНИ И ОТКЛЮЧВАЩИ ФАКТОРИ ЗА МИГРЕНАТА:
* Съдови и невровегетативни фактори, активиране на невроваскуларната система.
* Счита се, че генетични аномалии, които контролират някои клетки в мозъка, биха могли да причинят мигрена.
* Съвременно становище е, че освобождаването на възпалителни медиатори и повишаване на болковата възбудимост на коренчетата на черепномозъчните нерви, особено на тригеминалния нерв, са едни от отключващите фактори за мигрената.
* Наследствената предразположеност е от съществено значение.
* Мигрена в менструалния период- нивата на женски полови хормони- естроген и прогестерон, влияят на мозъчните кръвоносни съдове и са честа причина за пристъпа.
* Някои медикаменти/ аспирин, аналгин, кофеин/, хормонална терапия, прием на контрацептиви, някои нестероидни противовъзпалителни медикаменти и др.
* Силен стрес, напрежение, безсъние- провокират се контракции/ свивания/ на мускулите на шията, лицето, скалпа, които трябва бързо да се лекуват, за да не стават хронични.
* Употребата на цигари/ активно или пасивно/- никотинът е вазоактивна субстанция, повишава кръвното налягане, предизвиква гадане, главоболие, отпадналост. С намаляването или изключването на цигарите могат да се намалят пристъпите на мигрена.
* Алкохол- бира, водка, коняк, червено вино, също и сладки газирани напитки.
* Обилното хранене и преяждане, както и гладуването.
* Затлъстяването и наднорменото тегло повишават риска от развитие на мигрена, особено в млада възраст, по- често при жените. Ако се намалят килограмите и натрупването на мазнини в областта на корема, се намаляват и предпоставките за развитие на мигрена.
* Заседналят начин на живот може да провокира появата на мигрена. Ежедневно движение намалява риска от появата й.
* Външни фактори: промяната на времето, физическото натоварване, продължителна неправилна стойка, не проветрени помещения, рязка промяна или смяна на климата, реакция на организма към определени условия и промяна на живот.
Ето най-често срещаните симтоми, характерни за мигрената:
* Силна, пулсираща болка, обикновено в едната половина на главата, слепоочието, челото, очите. Често протича с гадене, повръщане, треперене, повишена чувтвителност към светлина, шум, миризми, засилващи се и при физическо натоварване.
* Силна болка в цялата глава- при повишено кръвно налягане, особено сутрин. Ниското кръвно налягане често е характерно със стягаща болка в слепоочието, темето, с гадене, сънливост.
* Постоянна болка в областта на челото, усилваща се при движение на очите, навеждане, вдигане на тежко- среща се при жени с наднормено тегло.
* Главоболие в областта на тила, шията, слепоочие, очи- свързва се с различни заболявания в шийната област- напр. шипове. Напрежението в мускулите на гърба, врата, раменете затрудняват  кръвообращението, което провокира отделянето на веществата цитосинини и простагландини, които предизвикват болка.
* Една от причините за мигрената са храните, които консумираме в нашето ежедневие. А това е ЕДИНСТВЕНИЯТ фактор, който можем да контролираме и да променим- хранителните продукти, начинът им на приемане, хранителните ии навици. Счита се, че над 20% от храните предизвикват  появата на мигрена.

Пациентите с мигрена трябва да имат предвид и по възможност да  избягват рисковите фактори, провокиращи  появата на присъпите.
ХРАНИ, ПРЕДИЗВИКВАЩИ  МИГРЕНА:
* Съдържащи аминокиселината Тирамин. При някои хора ензимът тираминоксидаза, който разгражда тирамина до неактивни съставки е недостатъчен, което води до пристъпи на мигрена. Високи нива се намират в някои видове сирена, кашкавали,  Рокфор, шоколад, какао, орехи, ядки, пилешки дробчета, шунка, колбаси, пушена риба, сини сливи, банани, портокали, малини, спанак, бакла;
* Стимулиращи образуването на невротрансмисера Серотонин в клетките на главния мозък. Знае се, че той свива мозъчните кръвоносни  съдове, което води до намаляване на кислородния приток до нервните клетки на мозъка с последваща болка. Разгражда се сравнително бързо, нивото му  спада като причинява разширяване на кръвоносните съдове, вследствие на което се получава силна, пулсираща болка. Счита се, че се снижава прагът на болката. Такива са: пушените храни, кревмиршите, кашкавали, сирена, шоколад, шампанско, бира, кафе. Положитените йони от сухия въздух също повишават нивото на серотонина.

Добре е да се използват отрицителните йони на чистия въздух.
* С високо съдържание на хистамин-неговите големи   количаства причиняват главоболие. Това са: червено вино, бира, шампанско, ягоди, кисело зеле;
* Съдържащи натриев глутамат- морски деликатеси, китайска храни, готови супи, вегета, чипс, снакс, разтворими сокове;
* Храни с нитрати- това са продуктите за бързо хранене, кремвирши, шунки, различно обработени меса, ход-дог, пържени ядки, колбаси;
* Съдържащи животински протеини-мозък, бъбреци, черен дроб, месо от дивеч, свинско, сушено и консервирано месо, пушени меса, пастети, шунка, мазни храни, колбаси, хайвер, консервирани риби, херинга, някои млечни продукти, синьо сирене;
* Цитрусови плодове, приети в по-големи  количества, също могат да предизвикват главоболие.
* Храните съдържащи аспартам-безалкохолни напитки, кока- кола лайт, плодови кисели млека и др.;
* Кофеин- в завишени количества води до главоболие- кафе, кока- кола, чай; Алтернатива е безкофеиновото кафе.
* Също- бял хляб, сладолед, шоколад, какао;
* Някои плодове и зеленчуци- патладжан, бобови, лук, чесън, маслини, кисело зеле, трушии, грах, леща, спанак, ягоди, малини, манго, ананас, домати, сухи смокини, фурми, стафиди, авокадо, ядки/ тиквени, сусамови, слънчогледови/.
* Солта e една от причините, провокиращи пристъп на главоболие, дори и след 6- 12 часа от консумирането й- задържат се по- големи колечства вода.

ПРЕПОРЪКАТА  е  да се намали значително консумацията на сол.
* Рафинирана захар, захарни изделия, бяло брашно, нишистени изделия- да се изключи техният прием.
* Да Не се правят драстичини диети и да Не се гладува.
* Намаляване на времето пред компютър, телевизия- особено съчетано с хранене.
ХРАНИ, НЕ ПРЕДИЗВИКВАЩИ ГЛАВОБОЛИЕ:
* Протеини – риби, съдържащи омега- мастни киселини, рибено масло, скумрия, сьомга, риба тон, скариди, яйца, пилешко и агнешко месо;
* Мазнини- зехтин;
* Въглехидрати- пълнозърнести храни, богати на влакнини, подпомагащи изхвърлянето на токсини от организма;
* Богати на мед- стриди, раци, пшеничени трици, овесени ядки, семена, зелени маслини;
* Прием на плодове и зеленчуци ежедневно- да се увеличи  приемът на витамини и минерали. Полезни са: броколи, моркови, зеле, карфиол, при някои хора-домати, круши;
* Прием на фолиева киселина- според проучвания на австралийски учени така може да се ограничат и намалят честотата и силата на мигренозните пристъпи.
Полезни са: броколи, зелени салати, карфиол, зеле, магдоноз, репички, праз, копър;

НУЖНО Е ОЩЕ:
* Правилно, умерено хранене. Важно е- какво ядем и как е приготвено.
* Да се определеят индивидуално поносимите храни, определени с Вега- теста и да се изключат тези, които биха предизвикали мигренозен пристъп. Изготвя се индивидуален хранителен режим според възрастта, общото здравословно състояние. С Вега- теста се прави индивидуален подбор на полезните за мигрената храни и програма за правилно хранене. Включват се необходимите за организма белтъци, въглехидрати, мазнини, витамини, микроелементи, баластни вещества. Балансирано хранене, съобразено с мигрената. Счита се, че неправилното хранене води до намаляване прага на болката, което прави силно болезнен мигренозния присъп.

НАЧИН на хранене:
* Задължителна сутрешна закуска- напр.включване на  филия черен хляб с парче бяло саламурено сирене, или овесени ядки с кисело мляко, или маслини.
* Междинна закуска прием на плод- ябълка, банан, круша.
* Обед- зеленчуци, пилешко месо, риба, рибни продукти.
* След обед- също плодове.
* Вечер- зеленчуци, млечни продукти, или яйце, постни ястия. Най- общо казано- балансирано хранене.
* Прием на достатъчно вода- много често обезводняването води до главоболие.
* Да се изключат храните и напитките, които могат да отключат пристъп на игрена, а също и тези, които в момента не са подходящи за дадения пациент- ако той е направил Вега теста.