С ВЕГА ТЕСТ храни се намалява вредния ефект на цигарите

КОИ СА ХРАНИТЕ,  НАМАЛЯВАЩИ ВРЕДНИЯ ЕФЕКТ НА ЦИГАРИТЕ И КАК ДА СЕ ХРАНЯТ ПУШАЧИТЕ?

Никотинът е силно отровен, безцветен алкалоид, с химична формула С10Н14N2. Освен в листата на тютюна се съдържа в минимални количества в патладжани, домати, картофи, зелени чушки.

Никотиновата зависимост- пушенето, е най- рзпространеният вреден  навик в света. Зависимостта е наравно с тази на хероина, марихуаната, изпреварва само алкохолната. ТЯ е: удобен, достъпен, евтин начин на употреба по всяко време; ефектът настъпва бързо/ до 3-4 секунди/; бързо, за 7 секунди, достига концентрацията от бял дроб до мозъчни структури; краткотрайното действие води до нуждата от  многократна употреба. България е една от най- пушещите страни в Европа- около 50% от българите пушат.
КАКВО всъщност представлява пушенето? През запален тютюн се всмуква въздух. Кислородът от въздуха засилва неговото горене. В белия дроб постъпва тютюнев дим с въздух и капчици течност с големина частици от микрометъра/ в дима на една цигара има милиарди такива частици/. Повърхността на алвеолите на белия дроб е над 100 кваратни метра. Много голямо количество димни частици полепват и остават в тях. При вдишване температурата на върха на цигарата е 600- 900 градуса С.  Никотинът е една от най- опасните растителни отрови. Цигареният дим е като ко ктейл от отрови. Цигарата съдържа около 40-50 мг никотин, който ако се инжектира директно в кръвообращението, може да причини смърт на човека. Когато се пуши се освобождава само 1/24 част от тази отрова, но лошото е, че тя се натрупва ежедневно и вреди на организма. При пушене се извършва суха дестилация на тютюна, която води до натрупване на токсични вещества, над 200 от тях са опасни. Канцерогенен е реактивният изотоп полоний- 210, който се извлича от тютюневите листа, причиняващ ракови заболявания. Цановодородът също е отровен- умъртвява клетките. Постоянното кашляне на пушачите се дължи на акролеина. Да не се заблуждаваме, че ФИЛТРИТЕ на цигарите ни спасяват- само около 20% от съдържащите се вредни вещества в цигарения дим се задържат от тях. Останалите преминават от белия дроб чрез кръвта в целия организъм. Общата продължителност на присъствие на никотина в кръвта е около 12 часа. Това значи, че количеството никотин, постъпило в кръвта  е преработено в черния дроб и бъбреците, и разградените продукти са отделени от организма. Никотинът се разтваря във вода и мазнини, което определя токсичното му действие върху нервните клетки. По силата на създаване на зависимост към него, той се счита за водещ сред останалите видове дроги. Водещ е и по броя на причинени смъртни случаи. Денят на пушачите започва с цигара. КАКВО ни кара  да  пушим? Необходимостта от поддържане на никотин в кръвта  се определя от неговия кратък полуразпад- между 45- 100 минути.  Никотинът си взаимодейства с ацетилхолиновите рецептори от типа N-рецептори- те предват нервните импулси към мускулите, мозъка. При въздействие върху клетките на мозъка се отделят бета- ендорфини/ ендогенни опиоиди, с подобни на опиатите свойства/, катехоламини, серотонин. Те водят  до  приятно, радостно чувство, задоволство, успокояване- но и привикване.

КАК да се намали  вредното действие на цигарите чрез начина  на хранене. Как да се хранят пушачите здравословно?
ХРАНИ, Потискащи желанието за тютюнопушене:

* АЛКАЛИЗИРАЩИ храни- те усилват алкалността в тялото,  намаляват храносмилателните и метаболитни отпадъчни вещества в организма, на киселинността на кръвта и тъканите, поддържат Ниски нива на Никотина и така намаляват желанието за пушене. Такива са: пресни плодове и зеленчуци,  зеле, моркови, целина/ неутрализира вредата от цигарения дим, съдържа магнезий, който спомага за произвеждане на алкални ензими/, чесън, червено цвекло, авокадо, грейпфурт, лимони, череши, ягоди, овесени ядки,  тиква, карфиол, картофи, брюкселско зеле, броколи, китайско зеле, копър,  магдоноз, киви, круши, портокали, ябълки, боровинки, бадеми, сушени плодове. Умерени количества на риба, бяло пилешко месо, варива, пълнозърнест ориз, пълнозърнести житни храни.

* Храни, съдържащи АНТИОКСИДАНТИ. Те са веществата, с помощта на които организмът се освобождава от вредните за организма свободни радикали, които причиняват редица заболявания, включитено и раковите. Антиоксидантите намаляват вредата от никотиновия дим/ цигарите са много сериозен оксидант/. Полезни са: плодове и зеленчуци-  боровинки, диня, червено грозде, ягоди, малини, банани, праскови, ананас, кайсия, портокал, грейпфурт, чесън, моркови, тиква, домати, зеленолистни зеленчуци, броколи, аспержи, карфиол, спанак, лапад, босилек, гъби, краст
авици, куркума, червени чушки, червен лук, цвекло, ядки, маслини. Риби- сьомга, тон, скумрия, сардини, херинга. Зехтин, ленено, тиквено, орехово олио.  Плнозърнени храни, просо, овесени ядки.

* Храни, съдъжащи витамини и микроелементи:

** В2- водноразтворим, елиминира се от бъбреците. При умерени пушачи той намалява или липсва. Ако имат неправилно хранене или правят диети- той намалява/ а дневаната  доза  при мъжете е 1,7 мг , при жените- 1,5 мг. Има го в умерени количества в : мляко, яйца,  риба, пълнозернести продукти.

** Е – мощен биологичен антиоксидант, укрепва имунната система, високата му концентрация в кръвта намалява риска от ракови, сърдечно- съдови и други заболявания. Дозата за пушачи е 200- 400 мг- ядки, семена, тъмнозелени зеленчуци, пълнозърнести продукти.

** С- пушачите имат нужда от почти ДВА пъти по- високи дози от него. Необходим е за производството на колаген, който укрепва съединителната ткан на костите. Една кутия цигари отнема около 300 мг от него. Никотинът унищожава витамина почти напълно. Дневната доза за пушачи е 0,5 до 2 г. Съдържа се най- много във всички плодове и зеленчуци ;

** В12, В12; Фолиева киселина/ доза за пушачи 0,4- 0,8 мг/.

** Магнезий- повишеното ниво на магнезий намалява вредния ефект от тютюнапушенето, намалява риска от нарушаване на мозъчното кръвообръщение. Ежедневна нужда 580 мг. Храни- риба, броколи, сурови ядки, черен боб, зърнени храни, плодове.

** Калций- тютюнопушенето редуцира съдържанието на калций в костите. Дължи се на ефекта на никотина, който намалява функцията на остеобластите- клетките, изграждащи костното вещество в организма, като същевременно предизвиква бързо извличане на калция от костите. Ежедневно организмът се нуждае от 1000 мг калций. Голям риск  от развитие на остеопороза има при жените в менопауза.

** Йод- съдържащите се в цигарения дим цианитати, нитрати, сяра увеличават недостига на йод в организма. Той е важен, защото участва в синтеза на два от най- важните хормони, упрвляващи функциите в организма ни. Храни- орехи, мрски дарове, лук.

** Зелен чай- богат на полифеноли, които намаляват ефекта на никотина.

** Много плодове и зеленчуци, ежедневно.

** Вода- редовен прием поне на  2 л дневно. Тя участва в обменните процеси на организма, в разгражадането на токсичните вещества и  тяхното бързо изхвърляне от организма.

** Патладжан- в него се съдържа никотинова киселина. Това  може да притъпи никотиновия глад след спиране на цигарите, намалява се абстиненцията- ако се употребява всеки ден евентуално би могъл да замести ефекта на лепенките против цигари. Вегетарианската храна намалява желанието за пушене. Ако изпием чаша мляко, вкусът към цигарите може да стане неприятен.
ХРАНИ, които трябва да се Изключат от менюто/ или да се Намалят:

Това са храни, пивишаващи киселинността в организма. Те предизвикват бързо отделяне на никотина, увеличават необходимостта от пушене и  съответно  броя на цигарите. Киселинообразуващи храни са: алкохол- увеличава нуждата от тютюнопушене, ускорява деминерализацията на костите; кафе, кока- кола- ускоряват елиминирането на никотина, което води до запалване на повече цигари- пречи и намалява усвояването на калция. Да  се намали употребата на червено месо, яйца, дроб, млечни продукти; Изключване на:  пържено, панирано, колбаси, мазнини/ масло, маргарин/, захар и захарни изделия, торти, бисквити, бял хляб, макарони, бял ориз, царевица, СОЛ/ тя стимулира отделяне на калция с урината/, солени продукти, готови супи, сосове, преработени продукти, т.н. бързи храни, чипс, майонези, корнфлекс; фъстъци, слънчоглед, кашу, газирани напитки, пушени храни. Тютюнопушенето повишава холестерола и мазнините в кръвта. Ако си направите личен хранителен Вега тест ще резберете кои от горе представените храни са най- подходящи и полезни за вас. С изследването се установяват  храните, които организмът ви понася, т.е. разгражда, усвоява и изхвърля  ненужните токсини, мазнини, шлаки. Само за един час виждате кои от полезните за пушачите храни  са поносими за организма ви и можете само тях да включите в храненето си. Това е най- сигурният начин да разберете кои  са подходящи за вас храни  за намаляване ефекта от тютюнопушенето- ако не можете да Откажете цигарите. За да сте сигурни в резултатите и ефекта от теста, го направете при лекар- специалист в тази област на изследването.
Ефективна е Акупунктурата- има големи успехи при използването й за отказване от тютюнопушене.