Ориз

anaresim (38)

В традиционната китайска медицина той е „най- подходящата” храна, защото пъддържа баланса между Ин и Ян в организма. Данните сочат, че той се отглеждал в Индия и Китай още от древността, а в Европа е от VІІ век от новата ера. Оризът е с висока хранителна стойност и с 95% усвояемост Основна съставка са големи количества от бавно разграждащите се въглехидрати /на 100г/ до 80%, белтъчини до 10%, почти няма мазнини. Голямо съдържание на минерали: манган; Желязо-необходимо за развитието бебето, при недостиг то ще го приема за сметка на вашия организъм. Получаване  на анемия в този период е рисково и за двамата; Фосфор- повишава либидото, спомага за жизнена и здрава сперама; магнезий- стимулира половата активност; Цинк-  има важно значение за повишаване и поддържане  на ерекцията, образуването на спермата. При всяка еякулация се намаляват около пет грама цинк; Силиций, малко калий и калций, много  витамини от група „В”- те спомагат за синтеза на половите хормони. Оризовото брашно е бедно на протеини, мазнини, целулоза- подходящо е за диети Липсва глутен и за това не може да се пече като хляб.
Най- разпространени видове са:
** Ориз басмати- бял, кафяв/ с повече фибри/, отглежда се в подножието на Хималаите. Най- скъпият ароматичен  дългозърнест ориз
** Кафяв ориз- запазено е цялото зърно, без обвивката. Най- богат е на витамини, минерали, растителни влакнини, мазнини има само в зародиша
** Хималайски червен ориз- има по- тежък и сладък вкус. С характеристиката на дългозърнест кафяв ориз, но с червени люспи. Според съобщение на американски учени/ без да има достатъчни данни за това/ може да намалява холестерола.
** Глутенов ориз- нарича се още японски или сладък ориз- но той не съдържа глутен и не е сладък. Той е късозърнест, лесно се слепва, което го прави подходащ за суши, десерти.
** Жасминов ориз- познат още като „тай ориз”,той е бял и кафяв дългозърнест ориз с аромат на цветя.
** Ориз ризото- средно големи, заоблени зърна- удобен за готвене, защото не се разкашква. Испания и Италия са добри производители.
** Късозърнест ориз- той е с по-ниско съдържание на глутен.
** Черен ориз, известен още като „ императорски”. Използван е само от китайския император и подчинените му, за останалите е бил забранен. Черният цвят се дължи на кръстосването, от което е получен този сорт. С богато съдържание на ценни хранителни вещества. Съдържа: калций, високо съдържание на желязо, силиций, калий, натрий, мед, манган, цинк, фосфор, ниацин, тиамин; селен; витамините: А; група“В”: В1, В2, В6, В12, С; Д; Е. Има 95% усвояемаст от организма; съдържа въглехидрати 75- 80%, протеини до 10%,
Има ниско количество на глутен. Подходящ за диетична храна- стимулира функцията на храносмилателния тракт, възстановява баланса на микроелементите в кръвта. Изключително полезен за пикочополовата система- повишава потентността. Има леко орехов вкус. Наричат го ориз на „дълголетието”. При варене черният ориз става тъмно лилав.