Фолиева киселина

anaresim (22)

/наричана  фолат или фолацин/  е позната още като витамин В9. Един от сложните  витамини, със структура от трите основни съставки на фолиевата киселина- PABA, глутаминова киселина и птеридин. Принадлежи към групата на водно-разтворимите витамини, който организмът сам  не може да произвжда и да складира за по- дълго време. Необходимо е да се набавя ежедневно чрез храненето с естествени хранителни продукти или с допълнителни хранителни добавки, защото организмът се нуждае непрекъснато от фолиева киселина. Само около 50% от приетия с храната фолат може да се абсорбира.
Фолиевата киселина е Необходима за: ** Производство на ДНК, тя спомага за активизиране на клетъчния растеж, клетъчното делене и синтез и за образуването на нови тъкани ** Участва в производството на кръвните клетки, подобрявайки качестевените характеристики на кръвта; ** Улеснява усвояването витамин В12 и  витамините от групата В; ** Поддържа енергийния баланс на организма и намаляването на умората и стреса

ФОЛИЕВА КИСЕЛИНА И БРЕМЕННОСТ: Изключително важен е приемът фолиева киселина от бременните жени и от тези, които са запланували бременост. Организмът изисква почти двойни дози от фолива киселина след забременяване.Тя е абсолютно необходима и незаменима за всяка бременна жена, Защото: …….***Необходима е за формирането на плацентата и правилното развитие на плода още в първите седмици след зачеването. ***  Отговоря за производството на ДНК в началния стадий на бременността и участва във формирането на тъканите.*** Тя е основната съставката за изграждане на мозъка и гръбнака на бебето- те за почват образуването си веднага след зачеването . Недостигът на фолиева киселина по време на бременност води до дефекти на невралната тръба /ДНТ/. А от невралната тръба на зародиша по-късно се образува  гръбначен стълб, гръбначен мозък, главен мозък и череп на плода.** Участва в изграждане на миелиновите обвивки на гръбначномозъчните нерви.*** Намалява риска от евентуални вродени болести на детето- синдром на Даун, вроден сърдечен дефект, увреждания на мозъка, гръбнака. *** Може да намали или предотврати редица усложнения при раждането- мъртво раждане, преждевременно раждане, спонтанен аборт. **Подпомага образуването и пълноценното развитие на червените кръвни тела, които осъществяват преносането на кислород в организма. Планираната бременност изисква предварителен, подготвителен прием на фолиева киселина. А всички бременни трябва да приемат по 0,4 милиграма фолиева киселина на ден под формата на хранителни добавки и чрез храната. Така могат да се предотвратят  до 70% от някои сериозни вродени аномалии. А иначе дневната доза е 0,1 милиграм/ ден.

Освен всички изброени рискове за бременните и плода, липсата на фолиева киселина може да причини безплодие, усложнения по време на бременност, нарушения в пигментацията, храносмилателни нарушения, анемия, нарушение на клетъчното делене, проблеми с гръбначния мозък. Нарушаването на клетъчната структура води и до образуване на ракови заболявания, на сърдечно-съдови заболявания.
Какво може да наруши усвояването на фолива киселина? *** Дефицитът на желязо. ***Лекарства, които могат да нарушат снабдяването на организма с фолати :  противовъзпалителни- сулфасалазин;  противораови- метотрексат; понижаващи холестерола – холестирамин;  буформин, фенформин или метформин- за лечение на диабет; противозачатъчни.

Употреба: фолиевата киселина се използва за лечение на някои видове анемия и недостиг на бели кръвни телца; при алкохолизъм, атеросклероза, цервикален тумор, напукване устните, болест на крон, диария,  възпаление на червата, депресия, безсъние,  овариални тумори, себорея.
В кои храни се съдържа: броколи, карфиол, фъстъци, варива, спанак,  агнешко и телешко месо,  овесени ядки,   соя, хляб, картофи, зеленолистни зеленчуци, моркови, мляко и мле
чни продукти, пълнозърнести храни, орехи, лешници, бирена мая, шоколад, грах, магданоз,  зеле, аспержи, ряпа,  леща, тикви,  боб, папая,  зелен боб.
Фолиевата киселина може да се разруши под влияние на топлина, киселина, светлина и кислород. Фолиевата киселина, съдържаща се в животинските продукти, е по- стабилна при обработка, отколкото съдържащата се в растителените храни- загубата е до 40% от  съдържанието при готвене. При преработка на  зърнени култури и брашна тази загуба е до 70%. Пресните тъмно зелени зеленчуци са богати на фолиева киселина, но трябва да се приемат сурови или да се пие прясно приготвен сок от тях, тъй като термичната обработка унищожава голяма част от нея.