ВЕГА ТЕСТ определя храненето при дискова херния

Дисковата херния е най-честото заболяване на нервната система. Нарушава се целостта на диска на прешлена, особено на хрущялно- тъканната пластинка, която свързва прешлените. Тя  е заболяване на гръбначния стълб, при което се разкъсва външния фиброзен пръстен на междупрешленния диск, което позволява на частички от прешлена или неговото цнтрално ядро да се деформира и да илезе назад или встрани, да притисне минаващото от там коренче на нерва. Може да се получи на всеки диск от гръбначния стълб, но най- много е в шийния или поясен сектор/ 15 пъти е по- често засягането/. Телесното тегло, състоянието на мускулната и костната системи са факторите, които са пряко свързани с храненето при заболяванията нагръбначния стълб.

Правилното хранене е защитно средство при много болести. За дисковата херния е нужен: индивидуален подбор на нужните за заболяването храни и правилното им комбиниране; пълноценен балансиран хранителен режим включващ:белтъци, въглехидрати, мазнини, витамини, микроелементи, минерални соли, баластни вещества. Без  такива храни гръбнакът се изхабява и ставите се „втвърдяват”.

Колагенът е основен белтък в съединителната тъкан на човека. Неговата концентрация ВАРИРА, съдържа се около 70% в кожата, 50% в хрущялите, 64% в роговицата на окото, 23%  в черепни кости и т.н. Основна съставна част е на хрущяли, сухожилия, ставни връзки, кости, зъби- не е лесно разтеглив, което предпазва гръбначия стълб от редица увреждания. Той е важен за развитието на тъканите, укрепва кръвоносните съдове, на него се дължи еластичността на кожата. ХРАНИ, НЕОБХОДИМИ за гръбначния стълб.  Кои храни биха могли да предпазят от дискова херния?

** Протеини- животинските протеини са с по- голяма биологична стойност от растителните, необходими са за изграждане на мускулната маса. Нужни са 0,8 г протеини на 1 кг телесно тегло/ при жените 46 г дневно, примъжете – 56 г/, или 15-20% от ежедневните калории. Месото е една от най- пълноценните белтъчни храни- основна съставка на мускулната тъкан/ 120-150 г месо на хранене/,тясно свързано с плътността на костите. Месото съдържа микроелементите: калий, калций, фосфор, натрий, магнезий, желязо, цинк. Упореба- умерени количества.

* Яйца- висока биологична пълноценност. Мазнините в жьльтька са 2 пъти повече от протеините, има още фосфолипиди, витамин А, Д, В2, В12, Е. Употреба- редовен прием.

** Риби- добър източник на пълноценни белтъци. Мазнините в рибата са основно от биологично полезните полиненаситени мастни киселини- омега-3. По съдържание на  калций и фосфор са след млечните продукти. Съдържат още витамини- А, Д, Е, В1, В12. Употреба- максимални количества.

** Млечни продукти: * Прясно мляко- висококачествен белтък с най- лесно усвоим калций. Има фосфор, вит. В12. Бедно е на желязо. *Българското кисело мляко е най- известният млечно-  кисел продукт. * Сирена- бяло саламурено и жълти/кашкавал/- те се концентриран източник на белтъци/ от 16- 30 г/ 100г/; калций/ 200- 1200 мг/100 г/; витамини А, В2, фолиева киселина; мазнини/19 г/100г/, а в кашкавалите-от 30-60%. Употреба- умерени количества.

** Ненаситени мазнни- умерени количества.

* Omega-3: в ленено и конопено масло, орехи, тиквено семе, бразилски орех, сусамено семе, авокадо, спанак, рапично и соево масло, риба- сьомга, скумрия, тон, аншуа;

* Omega-6: ленено семе, конопено и ленено масло, олио от гроздови семки, тиквено семе, шам фъстък, слънчогледово семе, зехтин, маслини, масло от семена на касис, кестеново масло, пилешко месо. *Omega-9- организмът може да си ги произведе- ако е получил Омега-3 и Омега-6.

**Витамини и Минерали. Употреба- е жедневен прием в големи количества.

*  Калций- минералът с най- голямо съдържание в организма. За една година около 20% от костния калций се абсорбира и замества с нови костни клетки. Образуването на новите клетки става успоредно с разграждането на старите. Заедно с фосфора в сотношение 2:1 осигуряват здравите кости, зъби, нокти. Добри съчетания от тях има в: яйца, риби, месо, млечни продукти, извара, зеле, цвекло, моркови, краставица, грах, ориз, орехи, фасул, броколи, спанак, царевица, бадеми, грозде, соя, малини, цветно зеле, целина, праскови, стафиди.

* Фосфор-  намира се във всяка клетка на тялото, необходим за нормална структура на кости, зъби, нокти: риба, млечни продукти, месо, яйца, броколи, картофи, банани.

* Витамин С- необходим за образуване на колагена, включен в костни  структури, зъби, кръвоносни съдове, кожа. Колагеновите влакна стават неустойчиви и нееластични при неговата липса или недостатъчни количества. Алкохол, цигари, рафинирана захар,тлъсти храни, силен стрес- намаляват неговите нива- най- много се съдържа във всички плодове и зеленчуци.

* Магнезий- спомага за намаляване на мускулното напрежение, запазва здравината и гъвкавостта на костната система: ядки, хляб, зеленчуци, тиквени семки, ананас, фурми, морска храни, риби, яйца, месо. Дневен прием от 300- 350 мг.

* Сяра- подобрява състоянието на дисковете, циркулацията на кръвта в организма- яйца, зеленолистни растения, чесън.

* Калий- сардини, малини, авокадо, яйца, месо.

* Манган- спомага за изграждане на здрави кости и стави:  хляб, лешници, плодове, зеленчуци. Нивото му се понижава от прием на цигари и алкохол.

* Цинк- месо, яйчен жълтък, скариди, мерлуза, месо, зърнени храни, орехи, грах, спанак, бобови култури, моркови, овес, зелен чай, банани, пшеничени кълнове.

* Селен- бразилски орех, портокали, морски дарове.

* Желязо- яйца, месо, морски деликатеси, риба, спанак, коприва, гъби, броколи, чушки, цвекло, магданоз, кайсии, грах, круши, лимони, дюли.

* Плодове и зеленчуце: ябълки, круши, ягоди, череши, смокини, портокали, лимони, киви, картофи, моркови, зеле, домати, целина.

* Ядки: орехи, бадеми, кашу, тиквени и слънчогледови семки- съдържат много витамини и микроелементи.

* Антиоксиданти- домати, кайсии, диня, боровинки, червено грозде, броколи, лук, лимони, спанак, лапад, риба, картофи, кисело мляко, гъби.  Хранителните добавки не са основни профилактични средства, те не лекуват. С тях се обогатяват храните с полезни за здравето вещества.

* От източници на Q10 се  нуждае мускулатурата. Намира се в: месо, риба, черен дроб, зърнени храни, ядки, тъмнозелени зелечуци, броколи, спанак, синьсзелени водорасли, полиненаситени растителни масла- соево, сусамено и др. Но те не са достатъчни, затова се налага приемане допълнително на Q10 през устата. ХРАНИ, НЕПОДХОДЯЩИ при дискова херния:

* Колбаси, мазнини/ масло, маргарин/; рафинирана бяла захар- за нейното усвояване организмът използва от собствените си кости калция, фосфора, магнезия; бисквити, шоколад, сладкарски изделия, кетчуп, сметана, консерви, наситени животински мазнини, всички газирани напитки, черен чай, бързи храни, чипс, хамбургери, пържени, панирани, пушени храни, сол. Алкохол, цигари, кафе- те намаляват усвояването на калция. ПРЕПОРЪКИ при дискова херния:

* Спорт- плуване, правилна двигателна активност за укрепване на мускулите на гръбначния стълб.

* Намаляване на килограмите/ ако сте с наднормено тегло/. Те са голяма предпоставка за получаване на дискова херния.

** Не: на неправилно хранене или диети за отслабване- те забавят метаболизма, правят костите и мускулите по- слаби. Дори след края на 3 месечна строга диета се установява забавяне на обновяването на костите.

* Направете си изследване с индивидуалния хранителен Вега тест и ще разберете кои от изброените горе храни са най- полезните за заболяването. За един час ще се определи, кои от  изследваните 200 храни са поносими от организма ви. С теста се прави индивидуален подбор на полезните за дисковата херния храни и се установяват храните, които организмът разгражда и усвоява най- добре и не ги трупа като токсини, мазнини, шлаки. Включват се само тях в менюто. Всъщност, Вега тестът е най- верният начин да изберете вашите подходящи храни за намаляване  на проблемите при дискова херния. За да сте сигурни в точността на резултатите и ефекта от теста- направето го при лекар, специалист в тази област на изслдванията.

* Спане на една страна; удобен стол за работа; без вдигане на тежки предмет, резки движения, навеждания.С много добър ефект е прилагането на: *Акупунктура, *Лазерпунктура,* Електрическа стимулация; балноеолечение с води, богати на сяра, специфична рехабилитация.